Behnpipenes sang, furubord og middelklassens middelmådighet

Jeg mistenker at Ari Behn har vært forstoppet en stund. Etter en real omgang med prinsessegemalklyster (i form av at mannen har “reflektert” og undret seg over rollen sin og hvilke muligheter den gir) har det sprutet i alle retninger. Og som det pleier å være når vi snakker om forstoppelse kommer det bare dritt ut.

raljerer han over Erlend Loe. At han syns Loe skriver dårlige bøker har han selvsagt all rett til å mene. Men når en leser det offentlige angrepet på den sindige trønderen virker det som om det ikke egentlig er litteratur dette handler om. Behns siste personlige vendetta synes å handle om klassetilhørlighet:

“den trauste middelklasse-konformiteten han later til å være forgapt i. Erlend Loe er sosialdemokrat og snill gutt. Det er slik han er blitt oppdratt av sine velmenende akademikerforeldre.” I Behns lesning skriver Loe for hvermannsen. Det er konformt og ufarlig. I tredjepersonsform beskriver så Märthamannen hvordan han selv er helt anderledes: Han har nemlig reist til Las Vegas sammen med Vergil – Ari har baller til å foreta en spasertur gjennom helvete og skjærsild i Dantes ånd.

Han er ikke snau denne karen.

I det holdmannen omtaler som en “mainstreamblogg” har Loe vært frekk nok til å si at Behn bablet kaudervelsk hos Skavlan noe som selvsagt ikke kan forstås på annet vis enn at: “Bryter du mot normen og bruker ord og vendinger som hvermannsen ikke gjenkjenner, skal du jaggu tjores fast i gapestokken og hånes herfra til evigheten.”

Selvinnsikt står ikke høyt i kurs her i gården. Erlend Loes ordforråd er det ingenting å utsette på. Så det har nok mer med formuleringsevnen til mannen med de stemte s’ene enn evnen til å forstå hos tilhører.

Når litteraturhøkern Behn snakker om det midlere, hvermannsen, gjengsementalitet, det provinsielle og sammenligner Loe med et furubord fra Ikea spyr han selvsagt gallen sin over nordmenn flest også. Den norske leser står for hugg fordi vi i Behns verdenssyn må være like enkle som Loe selv siden vi nå engang foretrekker Loes bøker fremfor Behns og fremdeles fniser i skjegget av pilgrimsferder, lysfontener og engleskoler.

Jeg må nevne selvinnsikt en gang til. Er det flere enn meg som syns det vitner om en smule mangel på ydmykhet i forhold til å leve et liv som faktisk ikke vil vært mulig uten den middelmådige hvermannens skattepenger? Hadde ikke Ari blitt godt gift hadde han neppe kunne bodd på beste Manhatten i en lengre periode, ei heller kjøpt et staselig hus i Lommedalen og måtte antageligvis hatt deltidsjobb på en eller annen pub i Moss for å finansierer forfatterlivet sitt (spesielt med tre barn å forsørge).

Antageligvis gråter den godeste Ari seg i søvn med jevne mellomrom fordi Norge i sin bondske plumphet ikke har noen adel. Jeg tror det hadde passet ham utmerket å vandret rundt som smågreve oppe i Lommedalen iført fløyelsnikkers og silkebluse med rysjer. Uinntagelig og hevet over enhver kritikk.

38 mener noe om “Behnpipenes sang, furubord og middelklassens middelmådighet”

  1. callas sa :
    28 January, 2009 10:31

    Mannen er i ferd med å bli mer Aune Sand enn Aune Sand selv. Og hva er det som gjør Behn selv så lite konform? At han brukte “Faen” i tittelen på den eneste boka si som er blitt lagt merke til av omverdenen? At han har gjort et hvert superlativ innholdsløst, fordi han bruker dem i omtalen av all verdens konformiteter? At han som medlem av kongefamilien “tør” å rumle litt? Eller skyldes utfallene rett og slett et behov for å kompensere for konformiteten han føler ved å ha giftet seg inn i Norges mest konforme familie?

  2. BigKahuna sa :
    28 January, 2009 10:31

    God oppsummering. Hvis man først skal ha monarki, er rett og rimelig at vi ansetter en hoffnarr. Jeg tror vi har en sterk søker. Fløyelsnikkers, silkebluse og sånn fin hatt med bjeller på.

  3. Solveig sa :
    28 January, 2009 10:33

    Fantastisk! Jeg kunne ikke vært mer enig.

  4. kviktor sa :
    28 January, 2009 10:35

    Dessverre Mihoe, holder ikke hovedbudskapet ditt som du gjentar og gjentar, :
    ” Når litteraturhøkern Behn snakker om det midlere, hvermannsen, gjengsementalitet, det provinsielle og sammenligner Loe med et furubord fra Ikea spyr han selvsagt gallen sin over nordmenn flest også”
    Neida, ikke et ondt ord om “Kystfolket”, Loe’s koselige bøker som de fleste liker, liksom litt underfundige, “Sagaen om Isfolket” …
    Men jeg forstår godt at Behn reagerer på utgulpingen fra Loe om Behns opptreden på Skavlan. Hvorfor kom den ? Den kom ihvertfall ikke fra en av Norges store intellektuelle, for det er ikke LOe. Behn har jo rett i beskrivelsen av Loe sin skriving, til å like av menigmann og kvinne, liksom bittersøt her og der..
    Og så sier Loe ingenting om hva han synes om statsviter og vg-skribent Grimstads skriverier. Virker litt som at de to er i samme bås..

  5. kviktor sa :
    28 January, 2009 10:42

    PS Ved rask gjennomlesing av noen blogger fra Mihoe ser jeg at bredden i det hun skriver ikke er stor, med gjentakelser både i antipatier og formuleringer. Sikkert ikke tilfeldig at hun har lagt sin elsk på Aune Sand og Ari Behn, begge står lagelig til for noen hugg i knehøyde.
    Kan man ikke skape noe bra og positivt selv, så kan man/hun liksom heve seg ved å skrive negativt om andre.

  6. Thomas B sa :
    28 January, 2009 10:45

    Nå er du urettferdig, Mihoe. Behnern kan jo ikke noe for at han er bedre enn oss vanlige dødelige. Tror du virkelig at de stemte s’ene, de svevende superlativene og den generelt hovne oppførselen er tillært? Nei, den mannen ble nok født en hoven blei…

    Ellers er jeg enig med Callas – Behn er i ferd med bli veldig Aune Sandsk.

  7. Iskwew sa :
    28 January, 2009 10:48

    Ahh. Takk. Dette var god lesning.

    Det har tiltet for prinsessegemalen, tror jeg. Jeg tipper vi før økt frekvens av slike utgytelser fremover.

    Er ellers enig med BigKahuna i at vi bør ansette en hoffnarr, siden vi har en så utmerket søker inne i systemet.

  8. anders sa :
    28 January, 2009 10:53

    Second that BigKahuna.

  9. JodlaJohan sa :
    28 January, 2009 10:56

    Behnpipernes hvisken

  10. Mihoe sa :
    28 January, 2009 11:00

    Callas: he, he – kanskje derfor han havnet i bråk med den godeste Aune forleden? Og jeg liker poenget ditt i forhold til konform familie!

    BigKahuna: Ha, ha – bifalles! Vi får sende ham en hatt med bjeller i posten!

    Solveig: Takk :)

    Kviktor: Jeg sier særdeles lite om Loes forfatterskap her. Men jeg sier intet sted at han er en stor forfatter eller intellektuell. Men at han er en bedre forfatter enn Behn råder det ingen tvil om. Så kanskje du burde lest litt bedre før du setter deg selv til dommer over meg og bloggen min.

    Thomas B: ha, ha – jeg får ta selvkritikk.

    Iskwew: jeg frykter at det kommer mer jeg også. Og det blir sikkert bare verre og verre å se på.

    Anders: En fin ting med en hoffnarr er jo at familiebildene blir morsommere fremover!

  11. Mihoe sa :
    28 January, 2009 11:01

    JodlaJohan: Tror det strengt tatt er som følger: Blodets hvisken, benpipernes bønn…

  12. Shisandra sa :
    28 January, 2009 11:22

    Tenk at jeg skulle få LE så mye en helt vanlig onsdag formiddag! Helt fantastisk! Men så stilner jo latteren etter en stund – det ER faktisk trist, og pinlig – egentlig. Tror Ari er sintere enn en lemen, men å slippe alt raseriet ut til oss middelmådige, som han hater, i steden for å bruke skogen han bor bor i! Her kunne han gått løs på tre etter tre og holdt på til han var tom! Men da hadde jo ikke vi fått del i at han går helt av skaftet…. Syns bare synd på en person til, nemlig mannens kone!

  13. hks sa :
    28 January, 2009 11:24

    Jeg ser med undring på at et inngiftet medlem av kongefamilien setter seg selv så høytidlig. Monarkiet faller og faller…….Man får en flau smak i munnen av denne forfatterspiren som ikke skjønner at han skjemmer ut hele monarkiet….

  14. Bitten sa :
    28 January, 2009 11:34

    Den karen (ari behn) begynner nå å mene noe om alt og alle, og det at han gjør dette er jo ganske enkelt at han har et svært dårlig selvbilde. Nå bør han snart trekke seg tilbake til sin grotte og bli der, og er han heldig blir han snart glemt.

  15. Chris sa :
    28 January, 2009 11:37

    Uff, alt om Behn begynner å bli pinlig kjedelig. Kjenner ingen som har noen som helst empati for den nedlatende påfuglen. Det virket tøft av ham når han tok til motmæle mot den tidligere hoff-ansatte. Tøft fordi han hardnakket nektet å involvere Kongehuset. Dette var “hans kamp”. DER skulle han ha tatt en mediapause, og folk flest ville ha hatt et mer positivt bilde av Behn. Nå lar han det fråde rundt påfuglnebbet sitt og fremstår som en nyrik arrogant bedreviter hvor han langer ut mot den ene etter den andre med fjåsete formuleringer. Æsj. Send mannen med første fly til Vas Vegas eller Miami med lommepenger til et par ukers brøytekanter og champagne. Så slipper vi i alle fall å høre mer fra ham en stund…

  16. anders sa :
    28 January, 2009 11:42

    Problemet med Ari som hoffnarr blir kanskje at Zzonja og Harald hadde gått fra vettet ogzå? Det er jo litt unødvendig.

  17. mmmm sa :
    28 January, 2009 12:02

    …….kanskje han burde skaffe seg en jobb………det pleier å ha positiv effekt på helsen

  18. Grethe sa :
    28 January, 2009 12:05

    Stakkars Martha!

  19. Ivar sa :
    28 January, 2009 12:24

    Bra sagt, så enig så enig.

    Virker som Behn driver en eller annen form for PR for seg selv nå. I hans posisjon hadde det heller gjort seg å holde kjeft synes nå jeg da.

    Og pressen fornekter seg ikke selvsagt, og omtaler han som Marthas mann, noe som heller ikke hjelper stort på stiuasjonen. Så om Behn makter å holde konkehuset utenfor er det ingen tvil om at pressen ikke vil.

  20. Avil sa :
    28 January, 2009 12:47

    Det pussige er at Ari Behn synes å fullstendig å ha overteke den tradisjonelle overklassehaldninga.

    Det er nemleg ikkje berre den store middelklassen og sosialdemokratane som får på pukkelen, også akademikarane er velmeinande, i tydinga latterleg konforme.

    Dette er ikkje arbeiderklassens raseri, dette er ikkje bohemens fridomskamp, dette er gammal overklassearroganse.

    Ein kan undre seg kvar han har lært det?
    Heime hos foreldra sine i Østfold?
    Eller kan dette vere haldningar han har tileigna seg i vaksen alder, gjennom kjennskapet til vår eigen kongefamilie?

    SÅ er det kan hende noko i det engelske prins Charles ein gong sa om kong Harald: He is just a snob.

  21. En fordømt nordlending sa :
    28 January, 2009 13:09

    Forfattere, rockemusikere og kunstnere krangler alltid. Husker for et oppstyr det var når det berømte rockemuseet var under planlegging. Maken til rocka storm i et vannglass skal man lete lenge etter. Hvem var det forresten som skar øret av den nederlandske kunstneren Van Gogh? Skulle jammen ikke forundre meg om ryktene stemmer – at det var en kjent kunstnerkollega som utførte dåden. Husker også noe fra Kolloens Hamsun-biografi om at han stadig lå i konflikt med Ibsen og andre forfattere? Uten sammenligning med Behn forøvrig, måtte gud forby. Er det noe å hisse seg opp over? Det er jo festlig at noen lager litt oppstyr i avisene med kreativ språkbruk. Ellers ville det ikke vært morsomt å være journalist som selv ikke har tid til å finne på slikt. Og Behn er visst bedre til å tale enn å skrive, selv om “SSS” ene kan bli litt plagsomme når han er på TV. Fint at man da har fjernkontroll til TV. Men det handler jo om innestengte følelser. Behn mangler, som meg, en tydelig farsfigur. Ser bare referert til moren hans i avisene eller husker jeg feil her? Tror nok heller Loe bør invitere han på en øl på Lorrys og puske han litt i håret. Gråte litt på skulderen, ta et slag kort eller backgammon. Litt ordentlig kompisopplegg og ikke sånne påfugler som de andre av stakkars Aris bekjente. Og englene bør skamme seg. La et guds barn være så ensom…

  22. Tomas sa :
    28 January, 2009 14:08

    Det er en interessant artikkel du har skrevet. Jeg er enig i mye, men samtidig uenig.

    For det første, jeg er en av mindretallet som føler empati ovenfor Behn. Han har fått vanvittig mye piss i media og har blitt fremstilt som det ene etter det andre, mye pågrunn av hans bakgrunn FØR han ble medlem av kongehuset. Mediene skapte et image av han som hoffnarr nesten før han ble gift, mye på samme måte som Mette Marit fikk narkotika og fest stempelet på seg(dette har hun jo styrt bra unna i ettertid).

    Poenget mitt er at svært mange av dere(og meg) har tatt parti i saken mye på bakgrunn av hvordan mediene fremstiller Ari. I sine egne omgangskretser vanker det mye skryt om fyren, og det er jo ingen tvil om at han er en ekstremt dyktig forfatter(for dere her inne som har lest noe av det han har skrevet, og som forstår måten han formulerer seg på). Erlend Loe er også en dyktig forfatter, men han er langt mer hverdagslig enn Ari, mer hvermanns.

    Poenget mitt er at Ari er en person som ikke er redd for å vise hvem han er og hva han står for. Skal vi virkelig hudflette mannen for å tørre å stå frem som annerledes(igrunnen forsvarer han seg selv fra det han mener er urettferdig behandling)? Han er muligens litt bastant, han vinkler det litt for mye som et angrep snarere enn et forsvar, bruker litt kraftige ord, og tråkker litt for hardt på middelklassen i innlegget, MEN HAN HAR HELT RETT.

    Spar meg for pisset om overklasse og underklasse, Ari er helt klart plassert øverst blant den kulturelle elite og hvorfor i allverden skal folk syte når han sier at Erlend Loe’s bøker er myntet på hvermannsen? Det er jo nettopp det de er; kommersiell suksess er jo ingenting å streve etter i forfattermiljøene, aksept og anerkjennelse står langt høyere enn penger og salgstall.

    Som ventet tar mange Erlend Loe’s side. Han er en av hvermannsen og taler også for hvermannsen i sitt innlegg. I sitt eget forfattermiljø er jeg ikke i tvil om at Ari høster mye støtte, det var totalt unødvendig av Loe å slenge med leppa, særlig ettersom Ari akkurat hadde tatt et oppgjør med Grimstad, og at Loe fikk dette tilbake synes jeg bare er rett og rimelig. Ang selvinnsikt, så vil jeg tilslutt si at Ari har langt mer av det enn Loe, han er bare ikke like forsiktig, men samtidig er han ti ganger mer utsatt for pressen og alskens medieoppslag. Ari er jo dønn ærlig og uredd, og jeg synes han fortjener all skryt for det, men profilen hans utad som en litt pompøs overklassegutt kunne han nok tonet ned et par hakk, siden vi tross alt lever i jantelov Norge.

  23. Fmellem sa :
    28 January, 2009 14:18

    Jeg din analyse lå så åpenbart oppe i dagen, at jeg tok meg ikke bryet med å skrive den selv – men jeg ikke på noe punkt uenig.

  24. 28 January, 2009 14:54

    Må vel si at jeg er drit lei av å se en halv studert røver som “KING KONG” Harri Behn får anleding til å tilsmusse såvel radio som tv med sine mildt sagt idiotisk oppgulp. Det er nå på tide å ta fram Otto Jespersens hylnings tale om King Kong Harri, ref jeg “hater Harry Behn”…… Faktisk så er mosselukta bedre enn alt det “høytidelige oppgulpet” denne mildt sagt elendige “farfatteren” får lov til å gulpe ut i tv-stua til såvel nordmenn som svensker. Det er fri og bevare meg at vi har tv kanaler å skifte til når denne pinglete, skabbete apen og idioten får spy ut sine kommentarer i beste sendetid…..
    Redaktører, programledere, etc nå må dere skjerpe dere, vi har fått nok av denne tullingen som hadde vært et null hvis han ikke hadde klart å gifte seg inn idet synkende skipet som vi kaller monarkiet!!!!!!!!!!!!

  25. 28 January, 2009 16:52

    Fuck Harry B

  26. ola sa :
    28 January, 2009 18:35

    Glimrende! Er glad for nesten alt her! Jeg går inn for å samle inn til et fond til hoffnarr AS! mot at jeg slipper å betale for kongehusapanasjer og slikt. Jeg legger til 10% ekstra, slik at ingen skal tru det er av egeninteresse. Ari Behn leverer varene. Kongehuset nøyer seg med å spise dem!

  27. Clinten sa :
    28 January, 2009 20:24

    Tomas sier følgende: “det er jo ingen tvil om at han er en ekstremt dyktig forfatter”.
    Kjære venn, gjør Ari Behn en tjeneste ved ikke å kalle ham noe slikt. Mannens ego er jo oppblåst nok som det er. Det er jo hele problemet. Han har en lang vei å gå, før han kan kalles “en ekstremt dyktig forfatter”. Han er ikke annet enn en ung mann som er kjent for å være gift inn i kongefamilien, og for å ha klovnet rundt med sitt eget ego i alt for mange år. Dessuten har han skrevet bøker. That´s it. Han er en parentes i norsk litteraturhistorie, men fyller sikkert mye i arkivet til tabloidpressen.
    Og ikke er han “helt klart plassert øverst blant den kulturelle elite”. Hvilket belegg har du for å hevde noe slikt? Har aldri opplevd Ari Behn som en mann med kulturell tyngde. Han har en bachelorgrad med idéhistorie og religion. Ingen kulturell skolering annet enn hva han måtte ha lest på privaten. Tabloid tyngde, derimot…
    Nei, makan til påfugl, hoffnarr, wannabe, narsissist. Jeg har prøvd å like ham, for jeg er ikke så begeistret for det konforme og ufarlige. Men han er ikke mannen Norge trenger til å raljere med det gjengse. Intellektet strekker ikke til. Det gikk opp for meg da jeg så debatten han deltok i, den pinlige opptredenen på Red.21 vedrørende kronikken om Grimstad. Han hadde ingenting å fare med. Makan til grining/sutring/remjing.
    Ellers godt skrevet i bloggen her om Ari Behn, og hans vrikelige jeg: Pompøs, nedlatende og stokk dum.
    Til Las Vegas med Vergil, liksom.

  28. 28 January, 2009 22:57

    Ari Behn er en god forfatter og en fargeklatt i norsk kultur- og samfunnsliv.

    Han er lett å ta. Lett å parodiere. Lett å stemple. Og så er han nesten kongelig. Det betyr at han har flere begrensninger i forhold til å delta i den offentlige debatten. Helst skal han holde kjeft, skjule seg i de kongelige gemakker og aldri – ALDRI – ta igjen. Og hvis han likevel prøver seg, er det så alle kroer seg av fryd. I Dagbladet rydder desken plass på forsiden i nok et krampeaktig forsøk på å komme Se & hør i forkjøpet på kjendisfronten.

    Ari Behn er kjærkommet mål for alle som har behov for å vrenge av seg det personlige gørret de måtte bære på. Jamfør opptil flere av innleggene nedenfor denne bloggartikkelen.

    Nå beskyldes han også av mihoe for klassehat. Hun mener han mangler den påkrevde dosen ydmykhet som en forfatter skal ha. Hun er fornærmet på vegne av Det norske folk fordi Ari Behn kritiserer en mainstreamforfatter som selger tynne bøker for millioner årlig. Hun er fornærmet på vegne av alle IKEA-kundene og på vegne av alle firkantede furubord.

    Ydmykhet? Skal Ari Behn nå stilles for et maoistisk folketribunal av den typen vi så under den kinesiske kulturrevolusjonen? Der han offentlig må beklage sin urevolusjonære villfarelse, og love bot og bedring og omskolering overfor Det norske folk?

    Det mest irriterende er kanskje at Behn treffer spikeren på hodet med sitt svar på et sjofelt angrep fra forfatterkollega Erlend Loe.

    Erlend Loe er litteraturens svar på Pizza Grandiosa.

    Vi er alle en del av mainstreamkulturen. Selv er jeg og min familie storforbrukere av Loe-åndsverk. Vi har de fleste bøkene (både for barn og voksne) og har sett det meste av filmer han har gitt åndelige eller pekuniære bidrag til.

    Ikke noe galt med Erlend Loe. Slett ikke. På samme måte som det ikke er noe galt med Pizza Grandiosa. Det smaker godt og man blir mett. Billig, enkelt og – ikke minst – veldig tilgjengelig. Men spektakulært er det ikke.

    Mainstreamkulturen er bokklubber framfor bokhandlere og bibliotek. Det er P4 og Absolute Music framfor konsertopplevelser. Det er firkantede furubord produsert i lavkostland og pushet ut til Folket i millionopplag av IKEA. Det er gullrekka og Grandiosa på fredagskveldene.

    Og selvsagt er det Erlend Loe for voksne og barn, i bøker og på film og på TV og på radio og på Narvesen og på lydbok.

    At Ari Behn stiller seg kritisk til flokkmentaliteten og kommersen i norsk kulturliv tjener ham til ære.

    Når Ari Behn i tillegg er så modig at han tar et redelig og offentlig oppgjør med en slyngel av en tidligere ansatt på slottet, så får han i alle fall min respekt.

    Flere her beskriver ham som en hoffnarr. Jeg mener han er en bold ridder som kjemper mot jævlig stygge og onde drager.

  29. 28 January, 2009 23:17

    Jøss – dersom Ari Behn hadde hatt en bok til salgs i disse tider, ville sikkert noen sagt at han var et markedsføringsgeni, som greide å bli omtalt overalt, fra VG til Dagbla til NRK til Se og Hør til Hjorten til Mihoe til …

    Hvis dere alle sammen bare kunne skrive om noe interessant fremfor Ari Behn, så vinner vi alle sammen …

  30. 28 January, 2009 23:22

    Og Bernt Sønvinsen: Dersom du synes Pizza Grandiosa smaker godt og gjør deg mett, mangler du nok mer enn det spektakulære i dietten din. Jeg vet ikke helt hva jeg synes sammenligningen med Loe og Grandiosa gjør med verdien av resten av innlegget ditt.

  31. 28 January, 2009 23:28

    Lasse G. Dahl

    Dersom du synes debatter om Ari Behn er så sabla uinteressante og dumme og lite givende, synes jeg du skal la være å delta.

    Du har allerede flere innlegg i en debatt som – ifølge deg selv – er lite givende. Jeg vet ikke hva det sier om verdien av din deltakelse i denne debatten…?

  32. Tjaini sa :
    29 January, 2009 0:01

    Ja Gud forby at noen er anderledes….Norge må helt klart være for spesiellt interisserte,kan ikke se det på annet vis etter dette.

  33. martin s. sa :
    29 January, 2009 1:06

    Bernt Sønvinsen skrev:
    Når Ari Behn i tillegg er så modig at han tar et redelig og offentlig oppgjør med en slyngel av en tidligere ansatt på slottet, så får han i alle fall min respekt.

    Så du mener det er redelig å fullstendig ut av det blå gå til offentlig angrep på en tidligere ansatt av hans egen familie ved å komme med uverifisert ryktespredning om at mannen fikk sparken, at han var storforlangende osv. Dette, Mr Sønvinsen, kalles å ta mannen istedet for ballen, og er ikke en form for debatt-teknikk som står seg i lengden. Særlig ikke i det offentlige rom, og spesielt ikke når angriperen er en del av symbolet for den øverste øvrighet i landet, kongehuset. At Märtha kan føle seg irritert av Grimstad og andre kan jeg selvsagt ha forståelse for, men Grimstad har vel knapt noengang nevnt Behn med mer enn en bisetning. Og såvidt jeg har fått med meg har Grimstad aldri brakt til torgs sladder fra sin tid på slottet, men holdt seg til prinsippielle diskusjoner om kongehusets rolle i offentligheten.

    Finnes det noen som har bekreftet Behns nedrige sladderpreik? Ikke som jeg har sett. Jeg har derimot fått med meg at tidligere hoffsjef, og Grimstads sjef på den tiden han jobbet ved Slottet, kunne avkrefte at han ble sparket og han kjente seg absolutt ikke igjen i bildet at Grimstad som storforlangende. Tor Fuglevik refererer til Grimstads attest som heller ikke underbygger Behns sladder, tvert imot. At Grimstad ikke vil stille til debatt med Behn på slike tarvelige premisser sier igrunn seg selv og tjener DEN mannen til stor ære. Skulle han kranglet med Behn på Tabloid om hvorvidt han var storforlangende og råflott i jobben sin? Alle skjønner at det er en no-win situasjon uavhengig om Behn farer med løgn eller ikke. Dette får altså Behn til å slå over i en retorikk som ikke bare blir ufin, men direkte grisete: Han erklærer Grimstad for DØD OG BEGRAVET, og nå tar vi gravølet, gutter! Hvis du, Hr Sønvinsen av dette kan trekke konklusjonen at Grimstad er slyngelen i dette sirkuset, så er det bare å si: God jul!

  34. Vidd sa :
    29 January, 2009 6:16

    Nå tilhører jeg den fattige underklassen som har lest både Ari Behn og Erlend Loe, og det er ikke i tvil i min munn om at Loe rir i ring rundt den skabbete kåbbåivogna til Behn mens han klapper hånden på munnen og lager fengende indianerhyl.

    Loe er rett og slett av et helt annet format som forfatter enn Behn, og det at folk liker Loe er ikke noe motbevis for dette, det er mer det velkjente unntaket som bekrefter regelen.

    Loes format er altså langt større, og Behn er en åndssnobb som ikke er videre åndelig, bare snobbete: Det viser seg bl.a ved at han bruker «vanskelige» ord til å si veldig enkle ting. Loe gjør det motsatte: Bruker enkle ord til å beskrive veldig kompliserte ting.

    Behn minner meg mest om en beskrivelse en venn nylig kom med av (det nye tabloid-)Morgenbladet: «Det er en avis for dem som gjerne skulle vært intellektuelle.»

  35. trond b sa :
    29 January, 2009 14:58

    Behn er vår tids Hamsun. I alle fall i sin aristokratiske elitisme, forakt for de skitne massene og sin klare bevissthet om egen genialitet. Dessverre mangler han sin forløpers evne til å skrive godt (som selv jeg, som egentlig ikke har så veldig sans for forfatteren Hamsun, må inrømme at han hadde). Hadde han vært like opptatt av å skrive, og utvikle seg som forfatter, som han er av å regissere seg sjøl som Kunstner og Forfatter og Geni, så kunne han kanskje ha blitt noe. Trist som faen hadde da gode tilløp? Ikke særlig originalt, men absolutt tilløp? Nå er det på en måte Ari selv om har blitt kunstverket, en slags happening eller innstallasjon? Og det er skam og melde ikke spesielt interessant eller vellykket?

    Men storm i vannglass, det er det jo. Og jeg må innrømme at jeg lar meg underholde.. Morsommere enn grisebøndene til Anne B Ragde er det jo…

  36. Undre sa :
    29 January, 2009 18:06

    *bøyer seg i støvet for Mihoe*

  37. Peet sa :
    29 January, 2009 18:08

    Jeg vil bare tilføye noen ord rundt dette med å forhøye seg selv over Loes lesere. Skal enhver samtale og debatt være av høy kulturell art? Er det ikke rom for litteratur utenom det Ari skriver selv? Jeg er en av de “småborgerne” med ikea bord og L på nattbordet. Jeg er en av de som klager. Klaging syting og måsabjønn adferd tilhører jo oss på gulvet. Burde ikke MrBein heve seg over disse smålighetene? Noe det ser ut som resten av hans nye familie fikser. Jeg vil gå så langt som å si at Ari er en smålig, patetisk gutt med mindreverdighetskomplekser, en mann som vil så meget men sliter med å gjennomføre. Og de gangene det faktisk kommer ca 99 sider med bortkastet printer-blekk så må og skal verden se i hans retning og helst røka efter hans pipa.

    Get real brew!

  38. PoPSiCLe sa :
    4 February, 2009 9:37

    Ari Behns stadig tilbakevendende søknad om å bli hoffnarr burde vel snart kanskje bli godtatt hos vår monark?

    Jeg vet nå ikke helt – at det muligens kan finnes noe solid i mannen Behn, det er jo mulig – det finnes til og med folk som bestemt mener at husnisser og slikt finnes. Flyging og laserkirurgi ble også sett på som eventyr en gang i tiden. Så det er jo en vag mulighet for at det finnes litt ryggrad i mannen. Helt teoretisk, altså.

    Når det er sagt, så klarer Behn gang på gang på gang å fremstå som en oppblåst parodi på “overklassen” – det at hans hustru heller ikke er helt med på det resten av verden ser på som normal virkelighetsoppfatning har neppe bidratt til et mer balansert syn på Behn + familie.

    Det at han også velger å ta skittentøyvasken sin i media er vel kanskje heller ikke verdens beste strategi – kanskje har han opplevd å ikke bli skrevet om fullt så mye i det siste, kanskje har han skrivesperre, og må få utløp for sitt eksponeringsbehov via andre skribenter. Uansett grunn han måtte ha, det å karakterisere denne mannen som en pillar i kulturlivet, en glimrende forfatter, og forklare alle angrepene på mannen som misunnelse og jantelov, det blir bare for dumt.

    Mannen er en dandy, en blei, en person som overhodet ikke ville blitt til noe som helst mer enn i beste fall en fotnote i noen som helst oversikt over Norges historie – det være seg over forfatterskap eller annet, om ikke han hadde klart å kapre (den gang) kronprinsessen.

    At mannen nok ikke er dum er greit nok – men noen som helst forståelse for sitt publikum, det virker han ikke å ha.

Men noe her :

NB: Som bloggeier forbeholder jeg meg retten til å slette sjikanerende eller rasistiske kommentarer. Jeg ønsker å ha høy takhøyde, men det er ikke mitt ansvar å ivareta retten til å ytre seg kortskallet og idiotisk.På grunn av spamproblemer vil ofte kommentarer som inneholder mer enn en lenke havne i moderasjonskø. Av og til svikter dette systemet så det kan være en idé å fordele lenker i flere kommentarer.

XHTML:
Du kan bruke: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>