Jeg er feminist – en skikkelig pen en!

(Å nei – ikke den diskusjonen igjen!)

Når man skriver for raske medier er det viktig å hente frem hovedpoenget først i en tekst så her kommer det: Å være feminist er ikke noen føkkings missekåring! Samtidig er det det eneste politiske standpunktet i verden hvor folk flest syns at utsagn omkring meningsmotstanderens utseende faktisk teller som gyldig argumentasjon. Enten vi nå diskuterer økonomi, religion, helse, arbeidslivsrettigheter eller seksualitet.

Diskusjonen omkring feministers utseende har dukket opp i bloggerbygda igjen etter at Hjorthen skrev noe som fikk Minneapolise til å skrive noe som fikk Saccarina (hurra!) til å skrive noe som fikk Fr. Martinsen til å skrive noe. Og siden det er selve kvinneligheten som er under angrep her måtte jeg skrive noe jeg også.

Det er ikke få ganger utseende og feminisme har blitt gjenstand for manglende refleksjon. Vi har Bjarne Håkon Hansens famøse utsagn om Liza Marklund som en kvinne som var langt vakrere enn feminister her hjemme. Vi har Johan Harstad som forklarte Albert Åbergs manglende morsskikkelse med at hun valgte en bevegelse av kvinner med mangelfull kroppshygiene. Da jeg i min bloggungdom tok for meg bloggermannsgriser fikk jeg passet mitt påskrevet av opptil flere mobbede menn – jeg var sjalu og/eller stygg. Og for ikke lenge siden fikk jeg vite at jeg hadde for fin kropp til å være feminist (og bare så det er sagt – dette ble ikke uttalt i en fittepositiv kontekst, men i sammenheng med trening. Jeg fraterniserer ikke med fienden).

La meg tegne og forklare. Hvor inni gamperæva absurd utseendeargumentasjon er lar seg enkelt eksemplifisere:

Jeg kan være den første til å innrømme at jeg ikke er spesielt stødig når det gjelder makroøkonomi. I tråd med enkeltes “flate vs høye sko” motargumenter er kanskje følgende et gyldig resonnement mot en hvilken som helst blåblogger eller høyrepolitiker: “Jeg hører hva du sier om markedskreftenes betydning, men så lenge du kjører den der glattstrigla stilen med vannkjemmet, kort hår, glattbarberte kinn, pastellfarget skjorte og matchende slips klarer jeg bare ikke å se at du har baller nok til å mene noe som helst om finanskrisa”.

Skal vi ta dette pent og pyntelig kan det kanskje være på sin plass å minne om hvorfor hårfjerning, bh-frihet og sminkeløshet er, og har vært, et poeng for feminister å diskutere og aksjoneremot.

Det å være kvinne defineres ofte ved ytre kjennetegn. Hvor vellykket du er som kjønn bestemmes ved hjelp av artefakter som:

  • Fravær av kroppshår
  • Faste, struttende pupper
  • Ideell hofte-midje-bryst ratio
  • Røde lepper
  • Duvende hofter
  • Vellukt
  • Lange, flommende kaskader av (hode-)hår
  • Nette hender og føtter
  • Hvite tenner og øyeepler
  • Temmede øyenbryn
  • Velstelte negler og neglebånd
  • Elegant og feminin påkledning
  • Fravær av cellulitter
  • Myk, syngende røst (ikke noe pipestemme, bare så det er sagt)
  • Fravær av rynker
  • Sensualitet med fravær av vulgaritet
  • Passe slank uten for mye ulekkert underhudsfett eller maskuline muskler
  • Manglende strekkmerker
  • Menstruasjon uten lukt eller irritasjon
  • Spise, sitte og gå pent (dvs – du tar ikke mer plass enn du fortjener)
  • Kvisefri hud
  • Utflodfritt underliv
  • Nuppefri hud på albuer, knær og rumpe
  • Trillende latter
  • Vakker og behagelig fremtoning
  • Krummede øyenvipper
  • osv.,osv.,osv.

Ovenforstående liste er ikke annet enn en frp-godkjent burka. I enkelte kulturer er du uren hvis du ikke ikler deg denne burkaen på daglig basis. I kulturer som USA for eksempel. Derfor var det (og er det til en viss grad enda) et poeng for amerikanske feminister å demonstrere mot det. Kjønnslige tvangstrøyer har man godt av å frigjøre seg fra og utseendebaserte tvangstrøyer eksisterer fremdeles all den tid kvinners evne til å utøve yrket sitt relateres til hvordan de ser ut eller Michelle Obamas påkledning blir betydningsbærende (via feministing).

Selv er jeg forfengelig nok til at det hadde vært nok til å normalisere en hel økolandsby av feminister-lesber-veggiser-ottarmedlemmer-kommunister-treklemmere med underarms- og fittehår ned til knærne. Men det betyr ikke en dritt når jeg snakker om feminisime. Akkurat som det ikke betyr en dritt når jeg er på jobb, når jeg lager mat, når jeg skulker husarbeid eller regner ut hvor mye renter jeg må betale på boliglånet mitt. Enten jeg nå ser ut som et hestetryne når jeg har en god dag eller er kåret til galaksens vakreste.

Du trenger ikke å se ut som en feminist, ei heller kalle deg selv en Guccifeminist for å få lov til å definere deg som en. Feminisme er noe annet enn det. I et intervju med Der Spiegel sier Katha Pollitt mye klokt om de to siste generasjonene feminister:

“Our generation won a lot of the very clear battles, the ones that had to do with with winning rights and liberties. The battles that young women face are much more ambiguous and they are harder struggles.[...]What is different is they stay away from the aspect of “the personal is political” that means you can tell another person what shoes she can wear. For them feminism is women having the freedom to make choices. That is not an easy fit because someone like Sarah Palin will come along who is making a bunch of choices that to a feminist are really terrible. How do you deal with that? [...] You have to remember that choices may not be as free as people think they are. I oppose the kind of “You go, girl!” feminism that applauds every effort by a woman to gain self-confidence. If a woman says, I am getting these breast implants to gain self confidence, then I have to ask, What kind of a society do we live in where a woman’s self-confidence depends on having a dangerous, expensive and painful operation on a perfectly healthy body?”

Fordi de feminsistiske problemstillingene i vår tid er vanskeligere å definere, vanskeligere å forholde seg til intellektuelt og langt mer mangefasetterte enn spørsmål omkring barbering av legger hadde det vært deilig med en feministisk debatt hvor dette ikke lenger var et tema. Jeg har ingen problemer med å diskutere vår tids skjønnhetsidealer, men jeg ville definitivt foretrukket at folk forsto at mitt syn ikke er avhengig av om jeg bruker hårfjerningsprodukter eller vasker håret. 

Et bestemt utseende verken gir eller fratar deg muligheten til å ytre deg om noe som helst. Ei heller feminisme.

31 mener noe om “Jeg er feminist – en skikkelig pen en!”

  1. Dildo Kjell sa :
    18 November, 2008 18:12

    Du ser nå ikke så veldig pen ut, nærmere en kinesisk statue.

  2. Mihoefan sa :
    18 November, 2008 18:18

    Her kunne du faktisk nøyd deg med å skrive det første avsnittet og den siste setningen, vet du det? :-)

    (Jeg er enig med deg, bare så det er sagt.)

  3. Mihoe sa :
    18 November, 2008 18:30

    Dildo Kjell: Tror du missa poenget gett!

    Mihoefan: (Hurra for et nick!) Jeg ser det du sier gett – jeg kunne laget en sånn kortversjon for mennesker (som meg selv) som sliter med å lese lange tekster på nett :)

  4. Mihoefan sa :
    18 November, 2008 18:33

    Kult nick, ja. Litt langt, siden jeg nesten ikke orker å lese det en gang. Nicket, altså.

  5. Mihoe sa :
    18 November, 2008 18:57

    Mihoefan: :D

  6. fdhsd sa :
    18 November, 2008 19:01

    såklart er ikke ditt syn avhengig av din fremtoning, men statistisk sett er det jo mest sansynlig at feminister er litt usminkede&hårete? at folk avslører at de har normale fordommer er da vel ikke så farlig?

    forøvrig vil jeg si at det poenget ditt med den frp-godkjente burkaen er meget godt:) jeg har forkastet mesteparten av burkaen og det føles deilig frigjørende:)

  7. Virrvarr sa :
    18 November, 2008 19:37

    Mihoe, Mihoe – du har noen troll i kommentarfeltet ditt. Ellers underskriver jeg. Jeg må skrive noe om dette selv. Fine, fine blogginnlegget.

  8. Mihoe sa :
    18 November, 2008 19:48

    fdhsd: Jeg tror det vil være vanskelig å grave opp den der statistikken som viser at feminister er usminkede og hårete! Blant de jeg kjenner er defintivt mindretallet slik du beskriver. Problemet med disse fordommene er jo ikke nødvendigvis at folk har dem, men at de ikke klarer å høre på hva en feminist sier og bare “argumenterer” med at folk er hårete eller går med fotformsko.

    Frp-godkjent burka er jeg jaggu meg fornøyd med selv også ;)

    Virrvarr: He, he – noe annet er ikke å vente når det ryr inn folk via twingly! Og jeg har blitt kalt langt verre ting enn en kinesisk statue så det tar jeg med knusende ro ;) Gleder meg til å lese!

  9. Hanne sa :
    18 November, 2008 20:16

    Hurra, for et fint innlegg!

    Jeg var feminist før, med slanke legger og sprettpupper, og jeg er feminist nå, med kåpe og strekkmerker. Og jeg kommer til å fortsette å være feminist senere, med løstenner og rullator, hvis det er det det spørres etter. Og det gjør det nok, kjenner jeg verden rett.

    Kudos for frp-godkjent burka. Fine uttrykket.

  10. Iversen sa :
    18 November, 2008 22:16

    Makan. Jeg er fornærmet over at du kaller de som kalte deg stygg/sjalu for “menn”.

  11. Lise sa :
    18 November, 2008 23:56

    Applaus! Veldig bra innlegg. Jeg tror bare noen sitter med inngrodde 70-talls bilder i hodet av damer med hengepupper (eller BH-løse) og hår over alt som brenner BH (derav hengepuppene).

    Pene Mihoe!

  12. Fjordfitte sa :
    19 November, 2008 0:01

    (Å nei – ikke den diskusjonen igjen!) – det må jeg underskrive på.

    Det er én ting jeg ikke liker med å være feminist, nemlig at du ta den diskusjonen flere ganger i året hele resten av ditt liv. Og.det.er.så.utterly.depressing.å tenke.på.

  13. børge sa :
    19 November, 2008 2:35

    Jeg ser definitivt ut som en feminist: Usminka og hårete. Shit, i dag har jeg til og med hår i ansiktet! Mer feminist-look enn det går det vel ikke an å få, eller..? Det passer jo også veldig godt siden jeg faktisk er feminist.

    Argh, jeg blir så sur over at alle må dra fram ottar hver gang man snakker om feminisme, og jeg er veldig enig i hva Fjordfitte sier! Trist!

    Jeg må bare slenge meg på hyllningskoret, både for innlegget generelt, og spesielt burka-analogien! Glimrende!

  14. Marina sa :
    19 November, 2008 5:03

    Jeg kunne ikke vært mer enig, her jeg sitter omtrent et steinkast (eller ti) fra Beverly Hills og allerede har brukt femten minutter av dagen på å klage om pyntekonene til fiffen som til stadighet blokkerer veiene med skrytebilene de er mer opptatt av å vise fram enn å bruke til å komme seg dit de skal. Hvis de i det hele tatt skal noe sted, da.
    Mens jeg mener at kvinner som ikke har noen hensikt i livet bortsett fra å behage en mann bare ikke kan være feminister, er det ikke noe som forhindrer feminister fra å se ut som det passer dem, enten de har hårete legger, hengepupper og fett hår eller sminke og høye hæler. Feminisme handler ikke om uniformering; heller tvert imot!

  15. Marina sa :
    19 November, 2008 5:56

    Og den frp-burkaen var rett i blinken, altså!

  16. saccarina sa :
    19 November, 2008 8:39

    Velsignet være deg! (her må du se for deg de rette armbevegelsene, jeg er ikke helt stø på slikt)

    Glimrende gjennomgang, kanskje er den ballen lagt død for en tid fremover nå?

    Jeg lærte noe nytt også. Jeg trodde vippetang var for å fremheve øynene, nå ser jeg at det er et politisk verktøy. Silly me.

  17. Arachne sa :
    19 November, 2008 8:59

    Jeg liker deg ganske godt Mihoe!

  18. HellYeah! sa :
    19 November, 2008 11:00

    Finfint! Da kan vi bare lenke hit hver gang noen begynner å fable igjen.

  19. Sus Scrofa sa :
    19 November, 2008 12:29

    fdhsd-trollet:

    Jeg vil gå ut fra at en statistikk vil vise at feminister bruker mindre sminke og har mer kroppshår enn ikke-feminister. Jeg vil også anta at jeg vil anse feminister flest for mer attraktive enn ikke-feminister.

    Det er min påstand, og selv om jeg ikke har målt, så tror jeg jeg har svært gode begrunnelser. Du er utfordret.

  20. Virrvarr sa :
    19 November, 2008 14:33

    Mihoe: ELlers- etter å ha lest hele debatten nå, er dette det beste innlegget. Just so you know. Og Sus Scrofa: Du er kul :D

  21. Sus Scrofa sa :
    19 November, 2008 16:56

    Vet jeg vel ;)

  22. sissy foss sa :
    19 November, 2008 20:18

    Heia Hanne, som “var feminist før, med slanke legger og sprettpupper, og jeg er feminist nå, med kåpe og strekkmerker.”
    Ja. Og vice versa, så å si. Det var på en måte enklere på søttitallet, alt sammen. Nutildags har jeg en bestemt følelse av at jeg får lov til å være feminist eller ikke, uavhengig av om jeg har lakket neglene og tatt på meg en uraknet strømpebukse. Men det gjør kanskje livet vanskeligere for enkelte :-D
    Jeg kan hviske deg i øret, mihoe, at FrP-burkaen din ubønnhørlig forsvinner med årene. Det siger på med strekkmerker og alt som priselig er. Spørsmålet er, hvor feil er det å trekke på seg en (uraknet) hold-inn strømpebukse for å bremse forfallet en stakket stund?

    Det gamle argumentet om at feminister er så stygge og lodne osv. har jo allerede Æsop karikert på vakreste vis: høyt henger de, og sure er de. (For eventuelle tungnemme lesere: “Faen, disse smarte jentene får vi aldri sjans på. Vi får påstå at de er stygge og ekle i stedet, så kan vi i det minste føle oss ovenpå”)

  23. fdhsd-trollet sa :
    19 November, 2008 23:19

    Mihoe: At folk ikke kan se forbi egne fordommer er et generelt problem…

    Sus Scrofa: Jeg anser også feminister for å være mer attraktive enn ikke-feminister, rett og slett fordi det gjerne følger en sexy hjerne med på kjøpet. Noen statistikk har jeg ikke å vifte med, så jada, jeg bruker av egne erfaringer jeg også: Jeg har sluttet å barbere leggene, og jeg kjenner at det krever litt, man må nesten ha en grunn for å la være. Derfor tror jeg at flere feminister er hårete; DE HAR EN GRUNN (les: å ikke følge tyranniet). Å gå helt uten sminke i en verden der alle andre gjør det krever også ryggrad, av samme grunn vil du kun finne at de med motivasjon (i mitt hode gjerne en feminist med en touch av JEG FØYER MEG FAEN IKKE) lar være.

    Selvfølgelig er 2-sekundsanalysen min altfor endimensjonal, og tendenser vil variere fra miljø til miljø. F. eks tviler jeg på hvor mange nybakte mødre, feminist eller ikke-feminist, som egentlig ofrer tid på barbering/voksing eller sminke. Poenget mitt er vel nettopp at den enkelte har sine egne erfaringer som gjerne ”feiltolkes”, for mannssjåvinisten tør vel knapt å tenke at dama han flørtet med i heisen er feminist. Derfor synes jeg ikke at det er noen synd i å avsløre sine fordommer, for hvis man ikke er feminist selv er det naturlig og helt greit at man ikke har brukt så mye tid på å reflektere over hvordan ”feminister flest” ser ut, men jeg synes samtidig det er fint at Mihoe kan være behjelpelig med å gi et bredere perspektiv på feminister.

    Jeg har irritert meg mye over dette tidligere også, at de som er de naturlige ekspertene på et fagområde lett blir utrolig provoserte over at vanlige mennesker har et lite reflektert forhold til deres fagområde – dette henger jo ikke på greip. Det er ekspertens rolle å utvide folks horisonter, hva godt det kommer ut av å nedvurdere samtalepartneren fordi de ikke tidligere har brukt tid på å reflektere over emnet skjønner ikke jeg. (Jeg mener for øvrig ikke at Mihoe nedvurderte samtalepartneren sin, men hun ble vel kanskje litt skuffa i det minste.)

    Vokser det fremdeles like mange trær på hodet mitt? :)

  24. Mihoe sa :
    20 November, 2008 14:52

    Her var det mye jeg burde svart på – kommer sterkere tilbake når jeg er tilregnelig igjen ;)

  25. Mihoefan sa :
    20 November, 2008 17:20

    Det ble litt trollsnakk lenger opp her. Håper du ser forskjell på Mihoe-fan og Mihoe-faen? :-)

    Vennlig hilsen VMT
    (Vortefri Mihoe-tilhenger)

  26. Sus Scrofa sa :
    21 November, 2008 6:20

    fdhsd: OK, jeg skal be optikeren om hjelp til dette eiendommelige trippelsynet i hodehøyde ;)

    Grunnen til at jeg tror feminister gjennomsnittlig bruker mer sminke og har mindre kroppspels enn ikke-feminister, er så enkel som at de fleste feminister er kvinner. Det var poenget mitt, at de fleste ser på feminisme som noe som bare jenter bryr seg om, så i den grad at de automatisk forutsetter bort menn fra både diskusjonen og sammenligningen.

  27. Cassanders sa :
    21 November, 2008 11:30

    @mihoe
    Du får kred for å coine et artig meme: “Frp-Burka”
    men:

    For det første kan det vel i høyeste grad diskuteres om flertallet av egenskapene på listen kan karakteriseres som ARTIFAKTER (?!!!)

    Er ikke en stor del av egenskapene nettopp karakteristiske for unge kvinner?
    Og en del knyttet til vanslig renslighet?

    Igjen så aner jeg en særdeles en-dimensjonal begråting av betydningen av utseende i forhold til det å være attraktiv.
    For det første er det ikke vanskelig å finne en liknende liste for menn.
    Men jeg har noen ganger pekt på at det finnes atskillig urettferdighet innebygget også i en del av de “alternative” kriteriesettene. Intelligens: -I stor grad avhengig av faktorer utenfor din egen kontroll. Sosial intelligens -ditto, Musikalitet -ditto
    …osv osv

    Det er forunderlig at folk ikke innser at de også målt etter andre kriterier stiller med en “gitt bagasje”, og I TILLEGG putter på f.eks “intellektuell mascara, -lipgloss -push-ups og -hofteholder” når de går ut på cafe Opera og deromkring. -Og at de bedømmer og bedømmes nådeløst for slike eh, (arti)fakter der også.

    For øvrig kan det være interessant å spole litt tilbake til din samtale med drusilla om hvem dere egentlig kunne tenke dere å ligge med (neida, jeg alluderer ikke at dere VIRKELIG mente det).
    Jeg kunne gjerne tenke meg litt ærlig selvrefleksjon omkring hva slags kriterier dere FAKTISK benytter når dere vurderer menn. Hva om dere inkluderte en smart-ass som så ut som godklumpen Onslough?
    http://images.google.no/imgres?imgurl=http://onslow.homecraftedsite.com/images/onslow5.jpg&imgrefurl=http://onslow.homecraftedsite.com/gallery1.html&usg=__3f2J7ood_Y-ZNAp1EHLCaH-pc4Q=&h=236&w=316&sz=20&hl=no&start=14&tbnid=CZsBb9bk_YgimM:&tbnh=87&tbnw=117&prev=/images%3Fq%3Dappearances,%2Bonslow%26gbv%3D2%26ndsp%3D21%26hl%3Dno%26sa%3DN

    …head over looks? ….really?

    Tiltrekning mellom han- og hunkjønn er grunnleggende for seksuell formering. Aldersspennet hvor menn og kvinner er fruktbare er forskjellig. Det er derfor helt naturlig(sic) at det vil være forskjeller på hva slags karakteristika som oppfattes som attraktive.
    Hvis du trenger (ikke biologisk)informasjon om hvordan alder spiller en viktig (og forskjellig) rolle kjønn i mellom kan du sjekke forskjellene som finnes i alderspreferanser i homse- og lesbe parforhold.
    http://psycnet.apa.org/index.cfm?fa=main.doiLanding&uid=1996-14217-001

    Det er greit at du røsker opp i hva slags uniformer folk føler at de “tvinges inn i” -det være seg “FrP -Burkaer” eller “Ottar -Butch” style, men forestillinger om at verden er så grusomt urettferdig BARE når det gjelder utseende og kjønn kjøper jeg ikke.

    Cassanders
    In Cod we trust

  28. Cassanders sa :
    21 November, 2008 13:02

    Her:
    http://atvs.vg.no/player/?id=19750
    Ser dere for øvrig en ny gruppe menn klare for ytringer :-)
    (Om de er bløte eller hardstslående vites ikke)

    Cassanders
    In Cod we trust

  29. Mihoe sa :
    23 November, 2008 23:48

    Må svare i bolker her …siden jeg er trøtt og fremdeles en smule utilregnelig!

    Hanne: Strålende innstilling! Og en god illustrasjon av hvor absurd det strengt tatt er at utseende er et tema man visst aldri blir lei av å diskutere.

    Iversen: Poeng til deg! Men de har vel i hvert fall penis.

    Lise: Folk sitter defintivt med noen gamle bilder på netthinna. Og så er de kanskje ikke så interessert i å bytte dem ut heller, fordi de liker å tro at de vet hvordan verden er! Pene, pene Lise!

    Fjordfitte: Jeg er redd vi må ta den igjen om noen måneder. Det er like sikkert som at det blir jul hvert eneste år. Og jeg er enig med deg i at det er ganske deprimerende å tenke på.

    Børge: Ha, ha – godt å høre at det finnes feminister som lever opp til sterotypien!

    Marina: Defintivt enig. Uniformering er ikke noe vi kan leve med, ei heller å leve livet for å behage menn!

    Saccarina: Ha, ha – vippetenger er farlige greier. Jeg er nok redd det skal ufattelig mye mer til for å legge denne ballen død. Hvor trist dette enn måtte være.

    Arachne: Takk det samme :)

    HellYeah: Kanskje det vil hjelpe å peke til denne, men jeg frykter at det ikke gjør det ;)

  30. Mihoe sa :
    24 November, 2008 0:03

    Sus Scrofa: Defintivt en kul kommentar!

    Virrvarr: Ah – søte du!

    Sissy Foss: Kudos for en strålende kommentar!

    fdhs: Folk bør generelt bli mer bevisstgjort hvilke fordommer de har tror jeg. Og bare så det er sagt – jeg tolket aldri din kommentar som trolling.

    Mihoefan: Jeg tar all ros uten forbehold ;)

    Cassanders: PUH – det var en kommentar som kunne trengt en egen bloggpost. Nå er det vel ikke urettferdigheten jeg først og fremst er opptatt av her. Det er helt klart at attraktivitet er urettferdig fordelt i verden. Så det er ikke noen begråting av det jeg driver med her. Det jeg irriterer meg over at folk alltid må være opptatt av utseende til meningsmotstanderen når temaet er noe helt annet.

    Herre-bh’er – ha, ha – kanskje vi kan vente oss noen japanske manne-bh bål om noen år? Og så kan vi gå rundt å si: “De japanerne assa – bh-brennende tullinger!”

  31. 1 August, 2010 11:28

    [...] reglene til. Jeg har rett og slett valgt noen symboler og signaler og det jeg prosjekterer er feminisme og kvinnelighet. Men jeg vet bedre enn alle at å klippe seg snau, kle seg maskulint og å legge denne [...]

Men noe her :

NB: Som bloggeier forbeholder jeg meg retten til å slette sjikanerende eller rasistiske kommentarer. Jeg ønsker å ha høy takhøyde, men det er ikke mitt ansvar å ivareta retten til å ytre seg kortskallet og idiotisk.På grunn av spamproblemer vil ofte kommentarer som inneholder mer enn en lenke havne i moderasjonskø. Av og til svikter dette systemet så det kan være en idé å fordele lenker i flere kommentarer.

XHTML:
Du kan bruke: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>